lunes, 24 de noviembre de 2008

33. Fins a la gorra del sistema sanitari

Avui ja no puc més. Estic literalment fins a la gorra del sistema sanitari. Les continues visites que m'he hagut de fer en els darrers set o vuit mesos han superat qualsevol quota esperable de malentesos i conflictes diversos. No és perquè jo sigui molt conflictiu, que va. És simplement perquè jo no me les callo ni penso que l'actitud correcta d'un usuari sigui la de parar l'altra galta. Com a mínim, no per sistema.

Tinc una metgessa de capçalera que em va esbroncar (i de quina forma) perquè havia trigat massa temps en anar a la "visita de resultats" d'unes anàlisis. Li vaig haver de respondre que estava allí el dia i hora que m'havien donat i que, per gust, ja hi hauria fet cap abans. La resposta és d'aquelles que no saps perquè no presentes una queixa oficial o directament demanes canviar de metge: el malalt era jo i era a mi a qui li interessava basquejar-se.

Avui, però, he viscut una experiència que ho supera. Tenia hora per anar a fer-me un fons d'ulls. És una prova per determinar si he pogut desenvolupar una retinopatia diabètica. És una de les pitjors complicacions que pot tenir la diabetis, i tot i la meva serenitat en temes de salut, que no sempre tinc en altres facetes de la vida, no les tenia totes amb mi. Suposo que és una qüestió psicològica i potser la simple necessitat de fer-te ulleres noves (perquè amb l'edat et baixa la miopia o et puja l'astigmatisme) tendeixes a interpretar-la com el que no és. Sense donar-li tampoc més importància de la que té, els cinc mesos que he hagut d'esperar no han estat necessàriament agradables.

Arribat el cas, ha resultat que no m'he visitat. Em van donar hora a la 1 del migdia. A l'hospital del Vendrell els constava que la visita era a les 11 del matí. És un evident malentès, que en bona part es deu a què no et donen hora immediatament quan el metge de capçalera et fa el volant, sinó que et truquen més endavant quan hi ha dates disponibles. El telèfon no és com un paper escrit i, en tot cas, permet despistar bastant si hi ha un problema, com ha estat el cas. Certament és difícil saber qui en té la culpa (potser sóc jo que no ho vaig entendre bé), però el que si és cert és que les conseqüències, si n'hi ha, sí que seran per a mi.

Perquè, entre altres poderosos motius, m'han tornat a donar hora per d'aquí a sis mesos. Mig any més de no saber si hi veus clar o no, de "menjar-te el tarro", com es diu ara, perquè als humans ens fan por relativament poques coses, però la possibilitat de perdre la vista, per remota que sigui, ens posa dels nervis. No crec que n'hi hagi per a tant i és possible que algú es pregunti si no estic exagerant. Jo potser hauria pensat això fins ara d'algú altre, però és evident que la percepció de les coses varia quan et toca a tu i l'interès no és merament acadèmic.

No obstant, la cosa podia ser pitjor i ho ha estat. Hi ha coses que no ens hauríem de sentir ningú, encara que l'error fos nostre. Perquè ha passat el que es poden imaginar. Quan he demanat que, atès que es tractava d'un manifest malentés (i molt probablement més error seu que meu), miressin alguna altra alternativa, la resposta no ha estat la de dir que no hi podien fer res, perquè no hi havia més hores disponibles, que si es diu amablement encara cola i tot. És que m'han contestat amb aquella filosofia que es resumeix amb el lema "Es lo que hay" i si no vol, només cal que digui que no.

La immediata gestió davant del meu CAP no ha tingut un resultat gaire més encoratjador. Se n'han rentat les mans. Única solució? Tornar a demanar hora al metge de capçalera i si aquest creu que és urgent, ja ho reclamarà així. Com era de preveure, tot i la meva alarma i la cara i la veu de preocupació que feia, no m'han donat hora ni per avui ni per demà, sinó per d'aquí a deu dies. També és el que hi havia. Davant meu, un simple encostipat ha aconseguit visita per a aquesta mateixa tarda. Deu ser que els que tenim una malaltia crònica, com que és per tota la vida, no tenim pressa.

O potser és el que el departament de Salut de la Generalitat va proclamant als quatre vents com la gran aportació catalana a la sanitat mundial: el model d'alta resolució. Em pensava que això volia dir que quan anaves al metge sorties amb el problema resolt sense que et maregessin amunt i avall. Sembla ser que, en realitat, es tracta de donar prioritat als casos lleus, que es poden despatxar ràpidament, per buidar les llistes des d'un punt de vista merament quantitatiu. Potser no és així i també és probable que l'empipament que porto a sobre m'ennuvoli el criteri. Però ja he avisat al principi que n'estic literalment fins a la gorra. I, en tot cas, estic disposat a deixar-me convèncer del meu error si m'ho expliquen molt ben explicat.

Encara sort que al CAP no m'han repetit que la vida me l'havia de buscar jo, perquè en aquella fase la cosa potser hauria acabat a comissaria i ara no estaria escrivint aquesta entrada.

Sembla que no hi ha altra solució que tirar de la sanitat privada, confiant no enganxar cap mútua o assegurança de les que funcionen com si fossin la Seguretat Social. Però em subleva aquesta opció. No pel cost, ja que a ningú ens importa un euro quan ens hi va la salut. Em subleva perquè aquesta sanitat a la qual li hem d'aguantar tantes coses amb la teoria que és gratuïta, l'estem pagant entre tots. Si no ens volen tractar com a persones, i ja que no ens rebaixaran ni un euro de les cotitzacions i dels impostos encara que optem pel "copagament" real de la privada, que ens tractin si més no com els propietaris que som de la barraca.

Ah, si el sistema no dóna més de sí, si més no que no haguem d'aguantar mals professionals que ens tracten com a ramat amb una fatxenderia impròpia i absolutament impresentable. Jo ja tinc els meus propis problemes i no em dóna la gana haver d'aguantar els que fan pagar els seus a la resta de gent. Una cosa és aguantar inútils i una altra, aguantar a sobre maleducats. Que això passi en institucions dedicades a la cura i a l'atenció a les persones, no és una ironia, sinó una immensa burla.

2 comentarios:

Anónimo dijo...

Mira no vull desasperar-te més del que ja ho estas, entenc tot el que t'esta passant, peró la sanitat privada no es la solució a la nostra enfermetat, no ens volen allà i els que ens atenen, com tu dius, ens maltracten, es molt fotut però es així, quan les mutues ens "enxampen" ens foten fora, potser tu com ets nou no ho saps peró es així.
Per altra part no se si tu tens necesitat de les "tires" de les maquines que llegeixen la glucemia, peró aquesta es un altra, cada mes jo i molts com jo, tenim que anar a l'infermera a recullir-les, i podem esperar sols per recullir una bossa (que ella te preparada)doncs una hora, hora i mitja, jo ja demano hora per al mes seguent quan surto del CAP.I cada mes la mateixa historia, ara per més pena i no acabaria mai tenim que aguantar que gastem massa, peró lo fotut del cas es que a banda de "mendigar-les" com si fos algun tipus de "manjar" no les pots aconseguir per cap via més, les farmacies no estan autoritzades a dispensar-les. Ho dic per que molts cops jo pasaria de "mendigar" i anaria a la farmacia a buscar les que aquell mes em pugues permetre, es trist peró molts cops penses avui pasaria de tu, peró no pots.
En quan a les proves abans havia a BCN un lloc Fundació Farriol Sardà que per un preu més que bo, bonissim i el mateix dia!!!! et feia totes les proves rinyons,ulls Hemo etc, be tot, peró desgraciadament la Fundació ha prioritzat l'investigació i no fa aquest sevei, ara estic buscant un lloc -privat peró mirant el pressupost- on em fagin el mateix servei, per tal d'evitar al màxim aquestes situacions.
També vull dir que la Sanitat publica ens moltes coses funciona molt bé, amb lo nostre no, esperem que el nou finançament tingui en conte la gent que realment viu al nostre pais, no sols els que estan empadronats(molts per problemes burocràtics no ho estan peró van al metge igual) i els malats crònics pugem dir que tot ha cambiat, serem els primers en adonar-nos de la millora o no del sistema.
Salutacions.

bajoqueta dijo...

Quan no vas molt no t'hi fixes, però als que mos toca anar més veiem lo que hi ha. És indignant perdre un munt d'hores i que a sobre mos tracten a patades. Jo he posat queixes, però al final no serveixen de res. Hi ha gent que diu que si, però al final només és per treure la mala llet que portem a dins. De vegades si te queixes pots aconseguir que te donen hora per un dia més proper, però no sempre és així.
I jo no crec que la solució sigue pagar, que ja ens treuen prous diners de la nòmina. Tenim tot lo dret a que mos tracten bé, lo que ja està tothom cremat per desgràcia.